Ok, znalci, eno vprašanje oziroma mnenje.
Batni obročki! Trenutno sem v fazi, ko se ukvarjam s korekcijo zračnosti batnih obročkov, aka "ring gap"-om. Kot vemo, se batni obročki med delovanjem motorja segrejejo in se kot taki tudi raztezajo. Da klasični obročki tesnijo tako pri hladnem motorju, pri segretem pa ne "prerastejo" izvrtine za bat in s tem povzročijo zaribanja/eksplozije bata, imajo na enem delu "zarezo", ki omogoči segretemu "raztegnjenemu" materialu da ima kam za it, izgleda pa takole:
Ta zračnost je v optimalnem primeru taka, da obročki v hladnem stanju dopuščajo minimalno količino možnosti vročim plinom in olju prehod mimo njih, ob segretem pa tesnijo skoraj popolno; obenem pa pri vročem motorju pri največjem raztezku ne staknejo koncev in s tem povzročijo bridke smrti batom, katere objemajo. Te zračnosti za fabriške motorje precej natančno določijo v tovarni, za M10 motorje z 89.xx milimeterskimi bati (za vse modele, od 1802 do 2002tii, četudi je med njimi za 20% razlike v statični kompresiji in 40% v moči(!!),za 2002turbo pa teh podatkov NE NAJDEM, pa sem obrnil internet in pol - četudi mi zaradi nizke kompresije originalnega turbo motorja in nizkega polnilnega tlaka morda niti ne bi kaj dosti pomagali) so podatki tovarniških repair manualov takšni:
1 ring: 0.3 - 0.5 mm
2 ring: 0.25 - 0.4 mm
oil ring: 0.25 - 0.4 mm
Kar je vse lepo in prav, pomeril sem nove obročke in vsi so na spodnji(zgornji? - najbolj skup so) meji predpisane tolerance, tako da če bi sestavljal serijski (ali njemu podoben) motor, bi jih dal lepo noter in bil srečen. Problem nastane, ker imam temu motorju namen pomagat dihat pod prisilo, s tem pa se bodo povečale temperature in pritiski v izgorevalnem prostoru. Sledi, da se bodo obročki raztezali bolj kot v serijskem motorju, tako da jim je potrebno ta "gap" povečat na mero, ki bo omogočala dodatno razširjanje le-teh.
Ker sam nimam sredstev in možnosti z empiričnim eksperimentiranjem ugotoviti kakšen gap na obročkih bi bil optimalen, sem se za odgovore zatekel najprej k literaturi, nato pa na internet. Začuda od treh knjig ("Performance Tuning in Theory and practice Four strokes" - Graham Bell, "Turbocharging the internal combustion engine" - N.Watson in "Turbo: Real-world High-performance turbocharger systems" - Jay Miller) le ena govori o pomembnosti tega razmaka, več pa o tem govorijo namenski članki (
Wiseco,
Mahle Motorsport,
Hastings ,
High Performace Academy ).
Na kratko - obstaja formula, po kateri se izračuna ta gap, temelji pa na zmnožku premera izvrtine ter faktorju "povečanja" glede na namenskost uporabe. Torej: [PremerBata] x [faktor] = [razmak]
Sicer se ta faktor pri navedenih virih nekoliko razlikuje, vsem pa je skupno da je razmak pri drugem obročku enak ali večji od prvega - v nasprotju s podatki iz repair manuala, kjer je razmak pri drugem manjši. Razlog naj bi bil ta, da je pri močneje obremenjenih motorjih bolje pustiti plinom ki pobegnejo mimo prvega obročka prosto pot v motorni blok, saj v nasprotnem primeru podtlak med obročkoma lahko povzroči, da prvi obroč zaradi pritiska na spodnjo stran "odstopi" od stene cilindra ter tako izgubi sposobnost tesnenja pri večjih obremenitvah, ob tem pa lahko povzroči tudi škodo na stenah cilindra ali se celo zlomi. "Ring flutter" je izraz za ta fenomen, kako se temu reče v maternem jeziku nimam pojma.
No, ravno tukaj se skriva moj precep.
- Plan 1 je zbrusit obročke na zgornjo mejo še dopustljivih tovarniških vrednosti, torej 0.5 / 0.4 / 0.4 ;
- Plan 2 je zbrusit obročke na "mediansko" vrednost iz literature na 0.5 / 0.6 / 0.35;
- Plan 3 je ne se sekirat glede vsega, fuknit skup in it na špricer pa se bo že zglihalo samo. Tretja opcija se seveda ne bo zgodila.
Nikjer tudi ne piše, ali ima oblika drugega obročka vpliv na gap, ki ga bo ta zahteval. Moj drugi obroček je Napier oblike, ki je že oblikovan bolj za namene kraspanja odvečnega olja iz sten cilindra. Res si ne bi rad sestavil svežega motorja, ki bo kadil bolj kot jaz po petem pivu; še manj pa bi rad mel dvodelne bate zaradi premalega razmaka.
Se je kdo med vami že ukvarjal s podobno problematiko? Morda pretiravam in bo motor nekadilec tudi pri zapretiravanem gapu? Morda želeno dupliranje moči še ni dovolj stresno za povečanje obročkov preko začetnih mer? Vsak uporaben odgovor seveda priložnostno nadgradim s pivom.